هفت فکر و عادتی که زودتر شما را به کشتن می دهد


 ویژگی های شخصیتی ما بسیار بیشتر از تعیین چرخه های اجتماعی در زندگی ما تاثیر گذار هستند. خلق و خوی هر فرد می تواند روی سلامت جسمی وی تاثیر بگذارد.
 
استفن بویل، محقق مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی در این باره اظهار داشت:
این ایده که رفتار یا شخصیت می تواند در بلند مدت روی سلامت انسان تاثیر بگذارد موضوع تازه ای نیست اما در این مقاله میزان این تاثیرگذاری مورد بررسی قرار گرفته است.
محققان می گویند در حالی که افراد عصبی زودتر تحلیل می روند و ممکن است جان خود را به خطر بیاندازند، برخی از افراد نیز به دلیل ویژگی های شخصیتی خاص خود ممکن است بیشتر عمر کنند. در این تحقیق، پژوهشگران هفت نوع تفکر را عنوان کرده اند که سلامت فرد را به خطر می اندازد و بر جسم انسان تاثیرات نامطلوبی بر جای می گذارند که عبارتند از:

ادامه نوشته

بهبود حافظه و یادگیری درسی

بهبود حافظه و یادگیری درسی

 

راهبرهای بهبود حافظه در سه گروه دسته بندی می شوند:

 

1)        مساعدت بیرونی: از قبیل لیستهای خرید ، یادداشتها ، تقویمهای قرارملاقاتها ، جایگزاری چیزها (مثل حروف)در جای خودشان.

 

2)        راهبردهای عمومی حافظه: از قبیل سازماندهی و تبیین اطلاعات.

 

3)        تکنیکهای هوش افزایی تصویری : از قبیل تصویرسازی

ادامه نوشته

6 فن قوي براي آرامش روحي

ي براي آرامش روحي

 6 فن قوي براي آرامش روحي

استرس زيادي كه دنياي مدرن به ما وارد مي كند سبب شده است كه  آرامش دست نيافتني به نظر برسد. با اين حال  باز هم هيچ دليلي وجود ندارد كه زندگي خود را پر از استرس و اضطراب نماييم. اگر هنر ايجاد آرامش را بياموزيد مي توانيد به راحتي لذت زندگي را بچشيد. راز ايجاد آرامش كنترل ذهن است. به عنوان مثال شما مي توانيد براي سلامتي خود يك ساعت در روز ورزش كنيد و همينطور مي توانيد نسبت به اضافه وزن خود بي تفاوت باشيد و يك عمر با نگراني دست به گريبان باشيد.


تصاویر آرامش بخش از زیبایی های زندگی -www.jazzaab.ir

ادامه نوشته

آنتونی رابینز و انرژی +

لطفا برای خواندن این اتفاق کم مانند یک دقیقه زمان بذارید تا قدر خودمون رو بیشتر و بهتر بدونیم!!!

«آنتونی رابینز» در کتاب «یادداشت های یک دوست» می نویسد:

دوست من «دابلیو میچل» در یک حادثه وحشتناک موتورسیکلت دو سوم بدنش سوخت.
ادامه نوشته

چگونه به دیگران اعتماد کنیم؟


چگونه به دیگران اعتماد کنیم؟

 

اعتماد چیست؟
قابل اعتماد بودن عبارت است از :

عدم تضعیف پذیرش، جبران متقابل، پشتیبانی و تقویت رابطه.

بنابراین تعریف، ما در عین حال که به دیگران اعتماد می کنیم خود نیز باید فردی قابل اعتماد باشیم. چرا که اعتماد، از مورد اعتماد بودن برمی خیزد، اگر شما فردی قابل اعتماد باشید اما طرف مقابل تان فاقد این ویژگی باشد، به راحتی آن رابطه اعتماد آمیز از بین می رود. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که اعتماد یعنی اطمینان از اینکه طرف مقابل در روابطش با شما، قصد ضربه زدن ندارد. اطمینان از اینکه او نیز شما را دوست دارد. اعتماد شامل دستیابی به شناختی معمول و معقول درباره افراد، و همچنین تعیین حد و مرزهای مشخص برای برقراری و حفظ روابط موفقیت آمیز است.

ادامه نوشته

تنها باید به او اعتماد کنیم

پسر کوچکی برای مادربزرگش توضیح می‌داد که چگونه همه‌چیز ایراد دارد… مدرسه، خانواده، دوستان و… مادربزرگ که مشغول پختن کیک بود از پسر کوچولو پرسید که کیک دوست داری؟ و پسر کوچولو پاسخ دادالبته که دوست دارم.

روغن چطور؟ نهو حالا دو تا تخم‌مرغنه مادربزرگآرد چی؟ از آرد خوشت می‌آید؟ جوش شیرین چطور؟ نه مادربزرگحالم از همه‌شان به هم می‌خورَد.

بله، همه این چیزها به تنهایی بد به‌نظر می‌رسند اما وقتی به‌درستی با هم مخلوط شوند، یک کیک خوشمزه درست می‌شودخداوند هم به‌همین ترتیب عمل می‌کندخیلی از اوقات تعجب می‌کنیم که چرا خداوند باید بگذارد ما چنین دوران سختی را بگذرانیم اما او می‌داند که وقتی همه این سختی‌‌ها را به درستی در کنار هم قرار دهد، نتیجه همیشه خوب استما تنها باید به او اعتماد کنیم، در نهایت همه این پیشامدها با هم به یک نتیجه فوق‌العاده می رسند.



استراتژی تغییر و موفقیت

روزی مرد نابینایی روی پله‌های ساختمانی نشسته و کلاه و تابلویی را در کنار پایش قرار داده بود روی تابلو خوانده میشد:

من کور هستم لطفا کمک کنید


روزنامه نگارخلاقی از کنار او میگذشت نگاهی به او انداخت فقط چند سکه د ر داخل کلاه بود.او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد نابینا اجازه بگیرد تابلوی او را برداشت ان را برگرداند و اعلان دیگری روی آن نوشت و تابلو را کنار پای او گذاشت و انجا را ترک کرد.

عصر آن روز روزنامه نگار به آن محل برگشت و متوجه شد که کلاه مردنابینا پر از سکه و اسکناس شده است. مرد نابینا از صدای قدمهای او خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که آن  تابلو را نوشته بگوید ،که بر روی ان چه نوشته است؟

روزنامه نگار جواب داد: چیز خاص و مهمی نبود، من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم و لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. ( مرد نابیناهیچوقت ندانست که او چه نوشته است)

                   روی تابلوی او خوانده میشدامروز بهار است، ولی من نمیتوانم آنرا ببینم
نتیجه اخلاقی:
وقتی کارتان را نمیتوانید پیش ببرید استراتژی خود را تغییر بدهید خواهید دید بهترین ها ممکن خواهد شد باور داشته باشید هر تغییر بهترین چیز برای زندگی است حتی برای کوچکترین اعمال از دل،فکر،هوش و روحتان مایه بگذارید این رمزموفقیت است ....

                       موفق و همیشه در تغییر و تحولات زندگی پیروز باشید

پویایی یا عقب گرد

ملتی که  درسهای گذشته را برای پویایی و رشد امروزش مطالعه نمیکند

باید تمام گذشته را از ابتدا تجربه کند !

و این یعنی عقب گرد و استقبال از شکست

Previous studies of the dynamics and growth of the nation today does not

 Be the first to experience all of the past!

It's a welcoming retreat and defeat

7 قانون موفقیت

می‌توان آن را ”هفت قانون معنوی زندگی“ نیز نامید؛ زیرا همان اصولی را که عرضه می‌کند که طبیعت برای آفرینش هر چیزی در بُعد مادی (هر آنچه می‌بینیم، می‌شنویم، استشمام می‌کنیم، مزه می‌کنیم و لمس می‌کنیم) از آنها سود می‌جوید. هرگاه این دانش به آگاهی‌تان بپیوندد، این توانائی را به شما خواهد داد که با سهولت و بی‌تکاپو، ثروت نامحدود بیافرینید و در هر کاری، موفقیت را تجربه کنید.
ادامه نوشته

تفاوت دختران و پسران در پرخاشگری

یکی از همسازترین تفاوت های جنسیتی آن است که پسران در مقایسه با دختران از نظر جسمی پرخاشگرتر هستند. این تفاوت به خصوص هنگامی مشخص می شود که کودکان خشمگین می شوند. این تفاوت در تمام فرهنگها وجود داشته و از اوایل رشد کودک آشکار می شود(وایت، 2001). در تبیین تفاوتهای جنسیتی در پرخاشگری جسمی هم عوامل زیستی و هم عوامل محیطی دخیل هستند. در این رابطه، عوامل زیستی به وراثت و هورمون ها اختصاص دارد در حالی که عوامل محیطی، انتظارات فرهنگی، الگوهای بزرگسالان و همسالان و پاداش پرخاشگری جسمی پسران را در بر می گیرد.
ادامه نوشته

چگونه انتقاد کنیم؟ (( ویژه دانش آموزان))

با توجه به این که هدف از انتقاد کردن باید سازنده باشد، لذا جهت رسیدن به این هدف، بهتر است زمانی که قصد انتقاد کردن دارید توصیه های زیر را رعایت کنید:
ادامه نوشته

*خصوصیات عقلی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی*

1.دوره نوجوانی ، دوره هوش انتزاعی ، عملیات منطق صوری است که از 11و12 سالگی شروع می شود و در حدود 15 سالگی به مرتبه تعادل خود می رسد.

 2.نوجوان فقط متکی به واقعیت نیست ، بلکه به آنچه که در حد ممکن نیز باشد ، می اندیشد و از این رو حوزه عملیات ذهنی او وسعت می یابد.

 3.عملیات ذهنی در این دوره " فرضی-استنتاجی" است به این معنی که در این دوره فرضیه می تواند اساس و پایه یک عمل ذهنی قرار گیرد.

4.بروز منطق قضایا یکی از خصوصیات عقلی نوجوان است.به عبارت دیگر نوجوان می تواند به صورت لفظی ، روابط بین قضایا را که در حالت انتزاعی هستند ، برقرار نمایند.

 5.بوجود آمدن عملیات ترکیبی ، تغییر دیگری است که در این دوره در دستگاه ذهنی نوجوان پدیدار می شود.یعنی عملیاتی که پایه استدلال علمی را تشکیل می دهند و ما در هر علم و دانشی که بخواهیم شیوه عملی را بکار ببریم از عملیات ترکیبی استفاده می کنیم

 

*خصوصیات عاطفی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی*

1.اوایل نوجوانی دوره حساسیت است و نوجوان در این مرحله با کوچکترین چیزی عصبانی می شود.

 2.تحول عاطفی دختر متفاوت از پسر است.پسر نسبت به امیال جنسی و جنبه غریزی تخیلات خود ، غافل نمی ماند و بسیار زودتر به سوی ارتباطات جنسی می گراید.اما برعکس دختران، مدت زمان طولانی تری با رویاهای خود زندگی می کنند و از آنجا که تحریک پذیری جنسی وی نسبتاً مبهم است ، آگاهی از تمایلات جنسی در وی دیرتر حاصل می شود و محبت سریعتر از احساس لذت جنسی رشد می کند.

 3.در این دوره عواطف نوجوان دچار سردرگمی می گردد، عواطف کودک که تا کنون بیشتر متوجه خانواده و خصوصاً مادر بوده پیش از آنکه در دوره بعدی (جوانی) روی جنس مخالف متمرکز شود دچار نوعی سرگردانی می شود.   

 4.به هنگام خشم نوجوان قادر به کنترل رفتار ظاهری خویش نیست به نحوی که یک حالت عدم تعادل عاطفی و هیجانی بر نوجوان حاکم است.

  5.در برخی مواقع نوجوان اسیر حالات نومیدی ، اندوه و ناراحتی روانی می شود که می توان علت آن را ناکامی دانست.

 6.دوستی با همسالان و همجنسان رواج می یابد.

 7.بعضی عواطف شخصیتی تکوین می یابند،که به صورت توجه به شکل ظاهر ، پوشاک و حرف زدن پدیدار می گردند و نوجوان احساس می کند که دیگر همان کودکی نیست که باید اطاعت کند و حق اظهار نظر نداشته باشد.

8.مستقل ساختن خود از والدین و سایر بزرگسالان

 9.در این سنین در نوجوان حالات و تفکرات رؤیایی دیده می شود.

10.تفکر انتقادی نسبت به نوجوان موجب بروز تضاد و اختلاف بین نوجوان و بزرگترها می شود که البته بعضی از آنها را قبول و بعضی دیگر را رد می کنند.

 11.ممکن است نوجوان نوعی حالت عدم اطمینان نسبت به اطرافیان و بزرگسالان پیدا کند و برقراری و حفظ روابط صمیمانه برای او دشوار شود.

 12.عواطف انتزاعی بیدار می شود .یعنی موضوع عواطف نوجوان انتزاعی یا معنوی می شود.مانند فداکاری و دفاع از ستمدیده و محروم.

13.آینده نگری شدت می یابد.به نحوی که نوجوان برای کار و شغل آینده اش طرح و نقشه می کشد.     

14.همسالان و همکلاسان برای نوجوان اهمیت بیشتری نسبت به بزرگترها دارند.

خصوصیات دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

1.نوجوان می کوشد که با عده ای دوست و مأنوس شود و خود را نشان دهد.

2.در این دوره از تسلط خانواده کاسته می شود و او درصدد اثبات شخصیت و نمایان ساختن آن بر می آید.

 3. پیروی از همسالان نوجوان را به گروه سوق می دهد.او با پیروی از روشها، شیوه ها و

معیارهای همسالان و دوستانش تحت سلطه آن گروه قرار می گیرد و گروه دوستان و همسالان را جانشین خانواده می کند.

4.به پند و اندرز بزرگترها چندان توجهی نشان نمی دهد و تا حدودی از آن فرار می کند.

5.در برابر قدرت بزرگترها ایستادگی می کند و تا حدودی سعی می کند که ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بزرگسالان را طرد و علیه آنها طغیان کند.

6.با کسانی که مدعی همه چیزدانی و نوعی حکمت هستند رابطه خوبی ندارند. اما در برخورد با گرفتاری ها احساس مشابهی دارند.

7.بینش اجتماعی در مرحله نوجوانی موجب درک روابط موجود بین خود و دیگران و دریافت بصیرتی خاص در آثار و اعمال متقابل رابطه با دیگران می شود.  

 8.احساس تمسخر نسبت به محیط واقعی زندگی که ناشی از ایده آل گرایی نوجوان می باشد ، در این دوره بروز می کند.

9.رقابت با همسالان و دوستان در صحنه های مختلف زندگی، که ناشی از احساس اثبات موقعیت اجتماعی و خودنمایی نوجوان می باشد.

10.پایبندی شدید به عقاید و افکار خود در مقابل معیارهای والدین، فرهنگ و محیط زندگی

11.پسران و دختران نوجوان در این دوره به تدریج برای ایفای نقش خود در اجتماع به عنوان یک مرد و یا یک زن آمادگی خاص بدست می آورند.

12.تبعیت از قواعد و مقررات اخلاقی و اجتماعی که در دوره دبستان معمول بوده جای خود را به تقلید از نمونه ها و سرمشق های زندگی می دهد.

 13.وابستگی به دیگران کاهش و روحیه استقلال در نوجوان رشد می یابد و تظاهر رفتاری استقلال طلبی به صورت مخالفت های کم و بیش آشکار نوجوان به مراجع قدرت بروز می کند.

بررسي علل فرار کودکان از مدرسه

علل فرار از مدرسه

1- ضعيف بودن زمينه درسي دانش آموز نسبت به محتواي آموزشي کلاسي 2- طرفداري مدير مدرسه از معلم در مواردي که حق با دانش آموز است و در نتيجه به وجود آمدن عقده در دانش آموز 3- عدم ثبات عاطفي در محيط خانواده و نبودن کنترل مناسب در مورد رفت و آمد هاي فرزندان وايجاد ياس نسبت به مطلوب بودن محيط خانه و مدرسه در دانش آموزان مدرسه گريز 4- مخاطب قرار دادن دانش آموز با القاب ناشايست و در نتيجه ايجاد زمينه تحقير و گريز از مدرسه در آنها 5- وجود فشارهاي تحصيلي آموزشي و پايين بودن توانايي هاي جسمي و ذهني دانش آموزان براي آماده کردن خود در جهت اجراي برنامه هاي آموزشي 6- شرطي شدن دانش آموز با تجربه هاي ناخوشايند تحصيلي، اجتماعي و عاطفي در محيط مدرسه 7- نبود زمينه هاي تفريحي در محيط خانواده، مانند رفتن به پارک و سينما و انجام گردش هاي دسته جمعي  8- ترس از مدرسه و اولياي آن در مورد غيبت هاي غيرموجه گذشته و احساس عدم توانايي براي انجام تکاليف درسي و جبران عقب ماندگي تحصيلي (روان شناسي کودکان محروم از پدر، مترجم خسرو باقري، محمد عطاران(1370)).

ادامه نوشته

سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی

   سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی  (اختلالهای متابولیک و غدد داخلی )

حدود 4 تا 5 درصد نارساییهای رشد هوش زاییده  اختلالهای   کروموزومی  و  ارثی متابولیسم  بدن  است. تراکم  بیش  از حد  بعضی   از مواد  شیمیایی  در بدن  باعث ضایعه های گوناگونی در سلسله  اعصاب مرکزی شده و بیماری های   متعد دی  را    پدید می آورد.

خذف این مواد از رژیم غذایی تنها راه پیشگیری از بروز بیماری یا شدت  آن خواهد بود .

اکثراین بیماری هاازراه کروموزومهای معمولی و ژن مغلوب منتقل می شوند .

یک اختلال سوخت و سازی مواد پروتئینی بوده که درسال 1934 توسط فولینگ کشف شد

فنیل کتونوری به صورت یک صفت مندلی ازراه ژن مغلوب وکروموزومهای معمولی از پدر و مادر به کودک منتقل می گردد  و عقب ماندگی اورا سبب می شود .

ارثی بودن این اختلال توسط   یک صفت اتوزوم مغلوب با  نشانه فنیل آلانین وخطای متابولیسم در ناتوانی اکسید کردن فنیل الانین به تیروزن در سال 1947 اثبات شد .

ادامه نوشته

احياي نظام مشاوره در مدارس ابتدايي كشور؛نصيحت كافي نيست


    به وجود آمدن عادات و رفتار غلط در سنين كودكي اگر به شكل و شيوه صحيح برطرف نگردد در دوران نوجواني و جواني اين مسائل و مشكلات به شكل حادتري آشكار مي شود. امروزه جوانان ما از مسائل و مشكلاتي همچون ياس و نااميدي ، سرخوردگي ، افسردگي ، اضطراب ، دلزدگي از تحصيل ، گرايش به مصرف مواد مخدر همانند انواع قرص ها و داروهاي مرگ آفرين ، گرايش ارتباط با جنس مخالف به شيوه هاي غلط و بسياري از موارد ديگر رنج مي برند. در حالي كه به گفته كفاش مديركل برنامه ريزي و امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش وپرورش 32 درصد دانش آموزان از نوعي مشكل اجتماعي رواني رنج مي برند نظام مشاوره در مدارس ابتدايي كشور احيا مي شود. با توجه به حساسيت دوران ابتدايي و شكل گيري روحيات و اصول رفتاري دانش آموزان در اين سنين مشاوره در مقطع ابتدايي در جهت برطرف كردن مشكلات روحي رواني دانش آموزان و آموزش آگاهي هاي لازم به آنها و خانواده هايشان صورت خواهد گرفت .
    در اين رابطه مدير يك دبستان مي گويد: در سال هاي گذشته معلمين به صورت تجربي و استفاده از تجربيات خود و ساير معلمان مشاوره دانش آموزان را به عهده داشته اند به نظر من معلم هر كلاس با شناختي كه از خصوصيات اخلاقي دانش آموزان در طول سال پيدا مي كند همچنين آشنايي با خانواده ها، بهتر از هركس ديگري مي تواند اين نقش را ايفا كند اما اگر اين كار معلمين با آموزش همراه شود بازدهي بيشتري را خواهد داشت .
    مشاور يك مدرسه نيز در اين باره اضافه مي كند: با توجه به اهميت دوران ابتدايي ايجاد فرهنگ مشاوره عملي است قابل تقدير، زيرا بيشتر مشكلاتي كه دانش آموزان در مقاطع بالاتر با آن روبرو هستند همان مسائل حل نشده دوران كودكي است كه در سنين نوجواني و جواني به شكل حادتري خود را نشان مي دهند بنابراين اين فرهنگ بايد در ميان خانواده و مدرسه نهادينه شود. با همكاري خانواده و مدرسه مي توان مشكلات كوچك روحي و رواني دانش آموزان را حل يا از شدت آنها كم كرد.
ادامه نوشته

راه های پیشگیری از اعتیاد

اصولی ترین راه پیشگیری اعتیاد و درمان معتادان

باید دانست تا زمانی که مصرف کننده مواد مخدر داشته باشیم، موادمخدر از راه های مختلف به داخل کشور راه می یابد. بنابراین با اقدامات مؤثر در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در داخل کشور و مناطق مرزی، راه حل های زیر نیز جهت کاهش، پیشگیری و درمان معتادان ارائه می گردد:

1- تحقیقات وسیع علمی به منظور شناسایی دقیق علل روی

آوردن افراد ، به ویژه جوانان به اعتیاد

باید زمینه برای تحقیقات مراکز پژوهشی فراهم شود تا زمینه رشد این بلای خانمانسوز از میان برود و دیوار نامریی نیز در برابر اعتیاد به وجود آید. در بسیاری از کشورهای جهان ، کارشناسان پس از سال ها تجربه به این نتیجه رسیده اند که اصلی ترین راه مبارزه با مواد مخدر و خشکانیدن ریشه اعتیاد، برچیدن زمینه و انگیزه اعتیاد در نسل جوان است.

2- آموزش عمومی درباره علل و پیامدهای اعتیاد

آموزش عمومی و پیشگیری از اعتیاد باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه همگانی شود.

ادامه نوشته

علل و زمینه های گرایش به اعتیاد

طبق تحقیقات کارشناسان امور اجتماعی و روان شناسان ، علل و انگیزه های گرایش به اعتیاد بسیارند و ما در اینجا به اجمال به برخی از آنها اشاره می کنیم .

1- بلوغ و نوجوانی

دوران بلوغ و نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی به شمار می رود. در این دوره ی سنی خصوصیاتی از قبیل تشخص طلبی ، اعلام استقلال ، مخالفت جویی ، خودنمایی ، تبعیت از گروه های مرجع و ده ها صفت دیگر بروز می کند. دوره جوانی زمان بحران و شورش است. جوان با دارا بودن ویژگی خاص خود به دنبال هیجان است و در این راه اغلب به بیراهه کشیده می شود.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که نوجوانان و جوانان ، بیشتر از گروه های سنی دیگر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

2- اختلافات خانوادگی و تضاد و کشمکش بین والدین

درگیری های خانوادگی بین والدین موجب می شود که فرزندان از مراقبت و کنترل لازم برخوردار نباشند. این وضعیت و فضای نامناسب و نامساعد خانوادگی و عدم صمیمیت بین افراد خانواده موجب می گردد که فرزندان چنین خانواده ای برای خود دوستانی بیابند و با اهمال وغفلتی که در پرورش آنها شده، به سوی اعتیاد سوق داده شوند.

ادامه نوشته

معرفی رشته های فنی و حرفه ای


مقدمه
امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکولوژی وجود نیروی انسانی متخصص , یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی ؛ صنعتی و خدماتی به شمار می آید و آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار گرفته است .
آموزش های فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را به کار می برد تا افرادی آگاه به تکنولوژی روز و کار آمد را تربیت و در چرخه سازندگی کشور وارد نماید .

اهداف شاخه فنی و حرفه ای :
اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش کمالات و فضایل اخلاقی , بیش سیاسی و اجتماعی .
شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب جهت هدایت آنان به سمت اشتغال مفید .
احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی – کابردی ( تکنولوژی )

آموزشهاي فني و حرفه اي در كشور جمهوري اسلامي ايران به صورت يك دوره پيوسته پنج ساله (2+3) طراحي شده است كه دوره سه ساله آن در هنرستانهاي فني وحرفه اي و دوره دو ساله كارداني پيوسته در آموزشكده ها اجرا مي شود.


ادامه نوشته

سخنوری

مــدیریـت و فـنـون سـخـنرانـی

 کسب اعتماد به نفس ، شهامت ، توانایی تفکر منطقی و همراه با آرامش به هنگام سخنـرانی در جـمع حـتی یک دهـم آنچه که مردم فـکر می‌کنند دشوار نیـست.ایـن توانایی هدیه‌ای الهی نیست که خداوند به عـده‌ای خاص عـطا کرده باشد ، هــرکس از اراده‌ی لازم برای انـجام این کار برخوردار باشد ، می‌تواند ظرفیت خـویش را افزایش دهد . آیا کوچکترین دلیلی وجود دارد که وقتی در برابر حضار ایستاده‌اید نتوانید به خوبی زمانی که نشسته‌اید فکر کنید ؟ مطمئنا می‌دانید که چنین نیست .در حقیقت هنگامی که با دیگران روبرو می‌شوید باید بهتر فکر کنید . حضور آنها باید بـه شما انگـیزه و تحرک بـبخشد ...

ادامه نوشته

اختلالات عاطفي ( پرخاشگري )

تعريف پرخاشگري
پرخاشگري در واقع يک رفتار دفاعي آموخته شده در انسان است که هنگام تهديد سازگاري در وي ديده مي شود . در دوره نوجواني معمولاً پرخاشگري شايع بوده و رفتاري است که اکثر والدين از آن شکايت مي کنند .

ادامه نوشته

نظریات روان درمانی

ضرورت نیاز به نظریات روان درمانی

هر روان درمانگری در کار خود خواه ناخواه از نظریه خاصی پیروی می‌کند، بطوری که گفته می‌شود استفاده از نظریه‌های علمی در روان درمانی بکار درمان و فرآیند تغییر رفتار و بهبود مشکلات سرعت می‌بخشد و از هدر رفتن نیروها جلوگیری می‌کند. هر مشاور و روان درمانگری باید سرانجام به نقطه نظری متوسل شود. کسب چنین نقطه نظری ممکن است سالها به طول بیانجامد و مستلزم زحمات فراوان باشد.

روان درمانگر علاوه بر دانستن نظریات موجود درباره ساخت شخصیت و تغییر رفتار ، باید پیش فرضهای خودش را درباره ماهیت انسان و فرآیند علم یافتن بداند و نیز به ارزشها و دیدگاههای خودش درباره زندگی خوب و الگوی شخصی که نقشش را کامل ایفا می‌کند، آگاه باشد. وی از طریق این آگاهیها نظام واحدی برای خود بوجود می‌آورد که در موقعیت خاص او بکارگیری آن برایش راحت‌تر و موثرتر است. بطور کلی پایه و اساس کاربرد علمی روان درمانی و مشاوره همان نظریه‌ای است که بر اساس تجارب مشاوره‌ای و مطالعات تجربی تدوین شده است. بر این اساس روان درمانگری موفق‌تر و کارآمدتر است که هم از نظریات علمی معتبر آگاهی دارد و هم در بکار بستن آنها تجربه کسب کرده است.

انواع نظریات روان درمانی

ادامه نوشته

نحوه برنامه ریزی و مطالعه

برنامه ریزی فعالیتی است كه انسان قبل از آنكه بخواهد كاری را شروع نماید، بداند و بگوید چه می خواهد بكند لذا برنامه ریزی صحیح و علمی باعث می شود كه انسان با تلاش كمتر مطلب بیشتری یاد بگیرد، زیادخسته نشود و از درس خواندن لذت ببرد. بنابراین ابتدا باید اولویتهای زندگی را مشخص و وقت خود را تقسیم و براساس اهمیت اولویتهای زندگی این وقت را توزیع نماید. باین توصیف برنامه ریزی انسان را از بلاتكلیفی و سردركمی كه زمینه ساز اضطراب و تشویش ناشی از عدم انجام وظایف است دور كرده و با انجام به موقع و موثر فعالیتهای روزانه عاملی مهم در تامین بهداشت روانی فرد خواهد گردید. مهمترین عوامل یادگیری عبارتند از :
۱) داشتن هدف و انگیزه
۲) توجه و دقت
۳) فهمیدن و درك مطلب
۴) همت و پشتكار


ادامه نوشته

اختلال ناخن جویدن چیست؟

ناخن جویدن یکی از اختلالاتی است که اغلب در کودکان و گاهی بزرگسالان دیده می شود این عمل مانند انگشت مکیدن به طور ناخودآگاه صورت می گیرد یعنی افراد مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نیستند . بعضی از افراد به جویدن ناخن و بعضی دیگر به جویدن اطراف ناخن می پردازند و عده ای هم هر دو عمل را انجام می دهند .
اما شروع این اختلال :
احتمالاً این اختلال از ۴ یا ۵ سالگی شروع می شود ولی در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی بیشتر دیده می شود . بر اساس تحقیقات انجام شده ناخن جویدن بیش از سایر اختلالات در میان دانش آموزان مدارس شایع است و این اختلال در بین دخترها بیشتر از پسرها است . بر اساس تعریف های پزشکی ،‌این عمل به افراد اجازه می دهد تنشهای عصبی خود را کاهش دهند و برایشان مثل آرامبخش عمل می کند این مشکل در افراد نشاندهنده نوعی اختلال ساده است که نوجوانان ناآرام با آن دست به گریبانند .
ادامه نوشته

نوجوانی و بلوغ

بلوغ:

بلوغ به مجموعه اي از تغييرات بدني و روحي كه بين دوران كودكي و نوجواني پيش مي آيد و تا جواني ادامه مي يابد بلوغ مي گويند در دوران نوجواني و بلوغ دخترها و پسرها يك دوره ي سريع رشد بدني را تجربه مي كنند.

اين تغييرات در دخترها يك یا دو سال زودتر از پسرها شروع مي شود.

در دخترها تغييرات سريع از 11 الي 12 سالگي و در بيشتر پسرها از 13 الي 14 سالگي آغاز مي گردد.

انواع بلوغ:

 1- جنسي        2- جسمي           3- رواني           4- اقتصادي و اجتماعي           5- شرعي

1- بلوغ جسمي: منظور از بلوغ جسمي، رشد و تكامل اعضاي بدن است كه طي آن رشد استخوان و ساير اندام ها به مرز نهايي خود مي رسد.

2- بلوغ جنسي: شايع ترين نشانه هاي بلوغ در اين مرحله ظاهر مي شود، علائم بلوغ جنسي، ظهور صفات ثانويه جنسي است.

3- بلوغ رواني: نوعي تكامل روحي است كه قدرت تشخيص مسائل و مصالح زندگي را به انسان مي بخشد، در اين حالت فرد، قبول مسئوليت هاي اجتماعي قدرت رويارويي با مشكلات پيچيده پيدا مي كند.

4- بلوغ اقتصادي: هنگامي كه فرد از نظر تامين معاش و اداره ي مستقل اقتصادي بتواند برخود متكي باشد از نظر اقتصادي بالغ شده است.

5- بلوغ شرعي: فقه شيعه سن بلوغ را براي پسران 15 سال قمري و براي دختران 9 سال قمري در نظر گرفته است. در ميان اهل تسنن متفاوت است. در اين زمان نوجوان به وظايف ديني و اخلاقي خود عمل خواهد نمود.

ادامه نوشته

نقش‌ معلم‌ در ‌بهداشت ‌رواني ‌دانش‌آموزان

در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه مي‌كنند. معلم با محبت و توجه، آنان را در مسير صحيح هدايت مي‌كند، دانش‌آموز در مدرسه چگونگي برقراري روابط درست عاطفي، سازگاري با ديگران و مسووليت‌پذيري را مي‌آموزد و راه‌هاي مبارزه با كينه‌توزي، ديگرآزاري و حسادت را ياد مي‌گيرد.
تحقيقات متفاوتي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهد رفتار كودكان دبستاني، بستگي بسيار با رفتار معلمان آنها دارد و چنانچه معلمي روش محبت‌آميز همراه با انضباط منطقي را در كلاس خود به كار ببرد از همكاري، علاقه‌مندي و قدرت ابتكار شاگردانش بهره‌مند مي‌شود.

نقش الگويي معلم و نفوذي كه او در انضباط دادن به رفتارهاي دانش‌آموزان دارد، بر همگان روشن است. از آنجا كه دانش‌آموزان يكي از الگوهاي مهم رفتاري خود را معلمان قرار مي‌دهند، اگر معلم از ويژگي الگودهي خوبي برخوردار باشد مي‌تواند تاثيرات عميقي در رشد شخصيت و بهداشت رواني دانش‌آموزان باقي بگذارد.

ادامه نوشته

17راهکار برای مشکلات نوجوانان

به17مورد که والدین برای مقابله با مشکلات نوجوانان باید مورد توجه قرار دهند می پردازیم.

 1- شناخت شخصیت نوجوان:

ما والدین با شناخت ویژگی‌های دوره نوجوانی بسیاری از رفتارهای ناخوشایند آنان را غیرطبیعی نپنداریم که موجب بروز عکس‌العمل در ما شود و به تیرگی روابط با نوجوان نیانجامد.

 2- استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن):

از موثرترین روش‌های تربیتی در این دوره «روش تغافل» است. یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم بلکه نوجوان بایستی همواره در حالت خوف و رجاء باشد.

 ۳- ایفای نقش راهنمایی بجای دستوری:

در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.

ادامه نوشته

مهارت تفکر خلاق


تعریف مهارت تفکر خلاق:
مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار شده و قدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید را پیدا می کند.
انواع تفکر :
1
تفکر واگرا
2- تفکر همگرا

تفکر خلاق با تفکر واگرا سعی می کنند پدیده ها و امور و افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند، بلکه نگاه متفاوت تری داشته باشند و از قالب های فکری همسان دور شوند، به عبارتی پدیده ها را با خشم و منظر دیگری نگاه کنند به نقل سهراب سپهری :
چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید
چترها را باید بست ، زیر باران باید رفت
اما در تفکر همگرا، فکرهای جدید و نو کمتر در آن راه پیدا می کند، امور و پدیده ها را آن چنان که هستند می بینند و می پذیرند.
ادامه نوشته

علل ایجاد کننده اختلالات روانی ـ رفتاری:

اختلالات روانی نیز همانند اختلالات جسمی به دلایل مختلف ایجاد می گردند که شناخت آنها از اهمیت خاص خود برخوردار است .مهمترین علل اختلالات روانی به اختصار در زیر آمده است :
تغییرات مغزی
هر نوع تغییری که در ساختار یا کارکرد مغز ایجاد می شود ، می تواندباعث اختلال روانی گردد . تغییرات بیوشیمی در سطح سلول های عصبی ، عامل اکثر اختلالات روانی شدید است . در اینگونه مواقع ، مغز در معاینه معمولی طبیعی است .
ضایعات ساختمانی مغز به دلایل زیر نیز می تواند باعث اختلال روانی شود : عفونت ، ضربه نرسیدن خون ، خونریزی ، تومور ، مصرف طولانی الکل ، کمبود غذایی ، صرع درمان نشده و بیماری های پیش روند مغزی .
ادامه نوشته